Monday, February 21

وب لاگ و اعتیاد اینترنتی

یک مطلبی در مورد وب لاگ در روزنامه زود دویچه سایتونگ خواندم که خلاصه ترجمه برداشتی از آن را در اینجا میآورم.
تیتر این مقاله " وب لاگ صحنه بزرگ آدمهای تنها " بود
Die grosse Buhne der Einsamen
بنویس ، پستش کن و چند تا لینک هم اضافه کن ، این رو بهش میگن " وب لاگ". از "هیچ " بیکباره وسیله جدید ارتباط جمعی " وب لاگ " بوجود امد ، وسیله ارتباطی که بعضی از کاربرها را تا مرض اعتیاد میبرد.
Joe gordon
جو گور دون
یک وب لاگ نویس انگلیسی است که زندگی روزانه خود را در دفترچه خاطرات اینترنتی " وب لاگ " مینوشت . اوائل کسی او را انچنان نمیشناخت ، و علاقه ای به نوشته هاش هم نشان داده نمی شد.
جو گوردون در وبلاگش به بدگوئی از ریسش میپردازد و اینکه اقای ریسش با صندل سر کار حاضر میشه، و یا اینکه ریسش در روز تولدش با مرخصی او موافقت نمی کند. این جریانها ادامه پیدا میکند تا اینکه یکی از مسئولان بالادست او مطالبش را در وب لاگش میخواند ، بعد از این ماجرا " جو گور دون " از کار اخراج میشود.
بنابر این این بلاگر انگلیسی اولین کارمند اخراجی در انگلیس میباشد که به خاطر وب لاگنگاریش از کار اخراج میشود.
یک چیزی که این ماجرا برای " جو گور دون " داشت این بود که او ایده ها ، نظرها و عقاید خود را به اشکار بیان کرده بود، همان خواسته ای که خیلی از انسانها به آن علاقه دارند یعنی " اینکه بتوانند ایده ها ، نظرها و عقاید خود را اشکارا و آزادانه بیان کنند".
از طرفی تعداد زیادی هم مشتری و خواننده وبلاگ این آقا اسکاتلندی شدند.
تعریف گوگل از وب لاگ
" یک وب لاگ ، دفترجه خاطرات شخصی است، یک مکان برای سخنرانی، یک فضائی برای همکاری ، یک صحنه سیاسی. یک روزنه ای برای اخبار. یک مجموعه ای از لینک های جالب. محل افکار کاملآ شخصی خود. نوشتن برای جهان. "

در امریکا 7 ملیون وب لاگ نویس هستند که در رابطه با مسائل شخصی ، سیاسی و یا حرفها و کلام بی اهمیت و یا با اهمیت به نگاشتن میپردازند. در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا این بلاگ نویس ها خیلی فعال بودند.
در امریکا دو سوم مردمی که اینترنت استفاده میکنند نمیدانند که وب لاگ چیست.
Marriam -Webster
موسسه نشر و تالیف ماریام وبستر کلمه وب لاگ را به عنوان کلمه سال 2004 انتخاب کرد.
جاهای مختلفی هم هست که فضائی را بطوررایگان برای وب لاگنویسی در اختیار کاربران میگذارند
Dr.web Magazin

به قول سون لن ارتز: کسی که در وب گردی به وب لاگ خوب مورد علاقه خود برخورد بکند دیگر از وب گردی دست بردار نیست .
وب لاگها دوستان و طرفداران گروهی خود را دارند. برای مثال یورگ کانتر در المان و دان گیلمور در امریکا
Joerg kantel ( Schockwellenreiter)
Dan Gillmor

Ivan noble
ایوان نوبل هم ژورنالیست بی بی سی بود که به مرض سرطان مبتلا بود و تا دم مرگ وب لاگ مینوشت و روزانه هزاران نفر از وب لاگش بازدید میکردند.
در این دنیای مجازی اینترنت و وب لاگ فقط عده ای از وبلاگ نویسان معروف میباشند. در این مقاله این دنیای مجازی را به مزرعه ذرت تشبیه کرده و جمعیت ملیونی وبلاگ نویسان جونان ملخ هائی که هر کدام به تنهائی به جشم نمی ایند. همچون قطره ای در اقیانوس ، اما توسط وب لاگ نگاران این مجموعه اطلاعات هر دقیقه به روز میشوند و لینکها ، پیوستها ربطهای موضوعی چنان در هم تنیده شده اند و ادم را در سیر جریان خود قرار میدهند. در این رابطه ما شاهد یک نوع دینامیک و جوشش و حرکت دانستنی ها و اطلاعات میباشیم که چون موجی که واقعیات را در سیر موج خود به همراه میبرد.... جوری که از مزرعه ذرت تشبیهی ، تجسمی، درو شده و کال به نظر میاید.

مانیفست وب لاگ المانی کوتر درباره وب لاگ چنین میگوید


ناشناس می ائیم از درون تاریکی و هیچکس نمیداند که ما در چه وقت ، در کجا وکدامیک از ما ضربه خود را وارد کند. ما متن خود را نگارش میکنیم و میفرستیم روی شبکه و می زنیم میرویم در اعماق تار و پود شبکه . ما نویسندگان چیرکی هستیم . وب لاگ نگار ها. ما واحدهای موبیل هستیم . ما در زیر رادار " ناشران و سازندگان رسمی افکار وایده ها" پرواز میکنیم و وقتی یکی از ما به دام بیافتد و گرفتار شود. وب لاگ نویسان دیگر به اندازه کافی میباشند که جای خالی را پر کنند. آنها نمیتوانند ما را اسیر و گرفتار کنند.


دان گیلمور بر این عقیده هست که وب لاگ " ژورنالیست و روزنامه نگاری آینده " است. او که خود یک
ژورنالیست حرفه ای معروف و ماهری است میگوید : ژورنالیست آینده از مردم برای مردم میباشد ، یک نوع ژورنالیسم از پائین.اینروزها به مرور وب لاگهای معروف به عنوان یک منبع اطلاعاتی مورد بهره برداری و توجه روزنامه نگاران و ژورنالیستهای رسمی قرار گرفته و میگیرند
.
مایک ساند بوت ، پروفسور در رشته " فلسفه ارتباطات " در دانشگاه آل بورگ دانمارک بر این اعتقاد است که وب لاگهای خوب نه تنها واقعیتهای جامعه را بازتاب میدهند بلکه آنها برای وضعیت های واقعی به دنبال جواب و پاسخگوئی مشکلات واقعی بر می ایند و در این راه به بحث و مجادله و دلیل اوردن میپردازند.و در این رسانه جدید یک پتانسیل در رابطه با " شکلهای دموکرتیکی جهانی" برای افکار عمومی نهفته میباشد.

ایگناسیو رامونت سردبیر لوموند دیپلماتیک فرانسوی کمتر خوشبین میباشد و معتقد است که اطلاعات، عقاید ، واقعیات و اخبار موثق و شایعه ات با هم قاطی میشوند.

وب لاگ و اقتصاد به اختصار : خیلی از شرکتها هم برای اطلاع از انعکاس خبری تولیدات خود و نظرات و قضاوت مردم به مطالعه وبلاگها میپردازند.

1194 روز بدون بوسه اتشین، قبل از آن 1771. در مدت 314 روز هیج قرار و مداری ، قبل از آن 945 مدت 19 روز بدون هیج نگاه عاشقانه ای .
از وب لاگ المانی زندگی عاشقانه من

Mein liebes Leben

اعتیاد غیر قابل کتمان
برای خیلی از وب لاگ نویسان خیلی مشکل است که از این دنیای وب لاگی بیرون بیان ، خانم گابریله فراکه از یک اعتیاد غیر قابل کتمان حکایت میکند.
خانم گابریله فراکه
Gabriele Frake
یک کتاب در مورد اعتیاد به " اون لاین بودن " نوشته و " وب سایت اعتیاد اینترنتی " را هم اداره میکند. البته به آلمانی.

آن قدیمها د ر تالار های گفتگوی ادم ها بطور ناشناس سفره دل ، روح ، جسمشان را برای جمع ناشناس دیگر باز میکردند. اما این اینروزها این اتفاق در وب لاگها اتفاق میافتد.

یک وب لاگنویس آلمانی میگه 2 سال پیش برایم عجیب مینمود که عده ای دفترچه خاطرات اینترنتی را ه انداخته اند و برایم این سوال بود که چه چیزی از این کار عایدشان میشود . اما امروز خودم میگویم که من نمیتوانم زندگیم را بدون این دفترچه خاطرات اینترنتی " وب لاگم " تصور کنم . وب لاگ نویس المانی

خیلی از ماشین های جستجوگر چون گوگل و غیره مطالب وب لاگ ها را هم بطور مرتب مرور و جستجو میکنند.
این ماشین های جستجو گر به وب لاگهائی که بیشتر لینک داده شده رو در صدر پاسخ های خود نشان میدهند. و به این معنا مشود که به روز باشید ، هر روز مطلب پست کنید ، اگر شده جند بار در روز، این مسئله عده ای را تحت فشار میگذارد و یک وابستگی رو ایجاد میکند که راحت نمیشود از آن برید.
تو آلمان بعضی از رستورانها ، بار و یا کافه ها ارتباط اینترنتی موجی " بی سیمی " " لان " دارند. همینطور بعضی از هتل ها. آدم های خوره اینترنتی هم وقتی به یک هتل میروند اول سراغ این را میگیرند که پریز و یا ارتباط بی سیمی با اینترنت مهیا است یا خیر؟

خانم گابریله فراکه میگه که :
کسی دقیق نمیتواند در مورد "معتادان اینترنتی" دقیقآ نظر بدهد ، اما یک چیز بطور مطمئن این است که این ادمها یک حصاری به دور خود و زندگی قدیمی خود کشیده اند و علاقه ای هم به دیدار و ملاقات دوستان واقعیشان در محل واقعی نشان نمیدهند.
این آدم ها تو دنیای خودشان زندگی میکنند و مهمان برای آنان حکم مزاحم را دارد. و شریک زندگی ، کار شان از اعتیادشان خسارت میبینند، از اجبار مدام " اون لاین بودن" در زیر اجبار و فشار اینکه اخ...، مبادا که چیزی را " در اف لاین بودنم " از دست بدهم!!! یک مشکل دیگر هم " کمبود خواب " حاصله از افراط در وب گردی میباشد. در خانواده "معتاد اینترنتی" به صورت یک "انسان عجیب و غریب جلوه میکند.

پله رو به ترقی اعتیاد اینترنتی از چت شروع میشود. در اتاق های چت همیشه گوش شنوائی پیدا میشود که به درد دل و مشکل و یا صحبت تفننی و تفریحی طرف دیگر گوش بدهد . اما اغلب این گفتگوهای مجازی برای زندگی واقعی چیز قابل ارزشی را به ارمغان نمی اورند.
وب لاگ یک کیفیت دیگری را دارا میباشد از انجا که هر کس با کسان دیگری ارتباط پیدا میکند.
چیزی که در مقابله با "اعتیاد اینترنتی " به تجربه مشخص شده است ، اینکه آدمی اوقات اون لاین بودن خود را خودش با برنامه روزانه و هفتگی کنترل کند.
„ ... amazing how you can be unemployed but always busy“ „ Joe Gordon in his blog”

عجیب است اینکه آدم بیکار باشه و همیشه مشغول
از وب لاگ جو گوردون

استثنا هم هست جو گوردون که از کار اخراج شده بود از کار قدیمش به عنوان کارمند کتابفروشی به شیوه خودش یک پلی ساخت .
او در وب لاگ خودش از اخراج خود از کار و مبارزه اش در برابر اخراج بدون مهلت نوشت و توجه خیلی از خوانندگان وب لاگش را به خود جلب کرد. این توجهات باعث شد که او یک کار جدید پیدا کند، آن هم با درامد بیشتر.

لینک مرتبط با وب لاگ

حمایت وب لاگ نویسان جهان
از بلاگر های
در بند ایرانی از بی بی سی
جامعه شناس ارتباطات : پدیده وب لاگ نگاری نشانه تحول اجتمانی است از ایسنا

0 Comments:

Post a Comment

<< Home