Saturday, February 12

Deutschland feiert 2005 das Einsteinjahr, eine gemeinsame Initiative von Bundesregierung, Wissenschaft, Wirtschaft und Kultur. Anlass sind der 100. Geburtstag der Relativitätstheorie und der 50. Todestag des weltberühmten Wissenschaftlers. 1905 veröffentlichte Albert Einstein fünf Aufsätze, die unser Weltbild tief greifend veränderten. Diese Arbeiten revolutionierten die klassische Vorstellung von Raum, Zeit, Materie und Energie.

عصر یکشنبه به قدم زدن مشغول بودم که پوستری از انیشتین توجه ام را به خودش جلب کرد. جمله ای از انیشتن نوشته شده بود به این مضمون که : مهم این است که از سوال کردن باز نایستی . المان سال 2005 میلادی را به عنوان سال انیشتین جشن میگیرد. طرح بزرگداشت این جشن توسط دولت المان ، دانشمندان و گروه های اقتصادی و فرهنگی ترتیب داده شده است. از این جهت که امسال صدمین سال تولد " تئوری نسبیت " و پنجاهمین سال سالمرگ انیشتن میباشد.
در سال 1905 میلادی البرت انشتین پنج مقاله خود را انتشار داد . مقالاتی که جهان بینی و تصور ما را نسبت به جهان عمیقآ تحت تاثیر خود قرار داد. این مقالات تصورات قدیمی در مورد " فضا ، زمان ، جرم و انرژی " را بکلی دگرگون کرد.
13 مارس در گذشت آلبرت انشتین :
در چنین روزی در سال 1955 آلبرت اینشتین یکی از بزرگترین فیزیكدان و ریاضیدان جهان در قرن بیستم دار فانی را وداع گفت .وی در سیزدهم مارس سال 1879 میلادی در جنوب آلمان دیده به جهان گشود و در زمان هنگام جنگ جهانی دوم به آمریكا رفت . آلبرت انیشتین یکی ازبر جسته ترین دانشمندان در عصر حاضر است .
انیشتین درسال1921میلادی به خاطر تحقیقات گسترده اش برروی فوتونها و فیزیك نظری جایزه نوبل را دررشته فیزیك اخذ کرد . دو کتاب مهم از وی به جای مانده است که عناوین آنها « جهانی که من می بینم » و «مفهوم نسبیت انیشتن» می باشد. فیزیكدانان قرن نوزدهم، نظریه‏ها را توصیفات‏ طبیعت‏، تلقى مى‏كردند. فضا ،زمان، جرم، و سایر «كیفیات اولیه‏» خواص همه اشیاى واقعى‏اند و آنها این امور را به همان منزله تلقی می کردند .اما اینشتین افزود که تصور کیفیات نخستین اشیا مستلزم مشخص كردن متغیرهاى كلاسیك «مكان - زمانى‏» است . طبق نظریه نسبیت انیشتین ؛اگر جسمی با سرعت ما ورای نور حرکت کند تمام آن جسم به انرژی تبدیل می شود. وبدون وابستگی به بعد چهارم یعنی زمان به صورت جاودانه باقی می ماند



Die globale Demokratisierung, von der Bush spricht, könnte eine Menschheitshoffnung sein, der Ruf ist großartig, aber man sieht die Welt nicht, die ihm folgen würde. Bush, der falsche Philosoph, steht seiner richtigen Philosophie im Wege.
بسط جهانی دموکراسی ، چیزی که بوش از آن صحبت می کند ، میتواند که یک امید انسانی باشد. بسط دموکراسی یک آوازه و شعار عالی میباشد اما او دنیائی که انتظار دارد که او را دنبال بکند نمی بیند . بوش یک فیلسوف اشتباه و فلابی است ، کسی که خودش سد راه " فلسفه صحیح " خودش شده است.
به بیان دیگر
بوش که خودش شعار بسط جهانی دموکراسی میدهد او خودش سد راه "بسط جهانی دموکراسی " است.
برداشت ترجمه از هفته نامه دی سایت



شنبه
شنبه بلیط بخت آزمائی و انتظار معجزه " خوشبختی" به کمک شماره های برنده
شنبه تعطیل و خرید هفتگی
شنبه انتظار آقا شوهر وقتیکه خانم با حوصله بی خیال وقت مشغول خرید ه
شنبه لند و غر زدن به این وآن
شنبه ای که لازم نیست اول از همه زنگ صدا و آزیر ساعت رو خاموش کنی، شنبه روز لذت بیشتر
از خوابیدن رو مزه مزه کردن است
شنبه خرید از مرکزهای خرید ، کیسه های نایلونی رنگاوارنگ با مارکهای مختلف فروشگاه ها. یا خرید با با ساک دستی های پارچه ای،
شنبه بازگرداندن شیشه های خالی نوشابه جات به فروشگاه ها و بازپس گرفتن گروئی شیشه ها
یا باز گردان شیشه های خالی بدون گروئی نوشابه ، شیشه خیار شور، شیشه مربا ، سرکه و زیتون ... را به محفظه های مخصوص جمع آوری این شیشه ها.
شنبه رابطه های هفتگی ، دیسکوهای رقص، تئاتر ، اپرا ، پاتیناژ ، استخر، سونا، موزه ،
شنبه اسباب کشی ، کمک کردن در اسباب کشی،
شنبه ، شنبه بازار و گشت و گذار توی بازارهای اسباب و اثاثیه اسقاطی و نو
شنبه روزنامه با صحفات اضافی ، از جمله صحفات آگهی های استخدام ، دراینروزهای المان که آمار بیکاری 5 ملیون اعلام شده و به حداکثر درصد بعد از زمان جنگ رسیده.
شنبه تر و تمیز کردن راه پله ها، شیشه پنجره ها ،
شنبه ماشین شوئی و ماشین رو به کارواش بردن...
شنبه جاشنی کردن احوالپرسی کوتاهی با سلام گذرائی در برخورد اتفاقی همسایه هم ساختمانی
شنبه شلوغی قطارها و اتوبوسهای بین شهری ، مردم
شنبه زل زدن به این دریچه جادو
به گذر از جمعه ای که هفته کاری به انتها میرسد و آغازشادی اتوماتیک تعطیل اخر هفته
شنبه روزه تعطیل من وآغاز هفته کاری تو،


انگار که برف وضعیت شهر رشت را به هم ریخته و صدها خانه زیر فشار سنگین برف. بیشتر در مورد وضعیت شهر رشت
تابستان گذشته برای رفتن به ماسوله از شهر رشت گذشتیم، امروز افسرده شدم از خواندن این اخبار.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home