Thursday, January 13

خوشبختی!؟ دوباره به زندگی لبخند بزنید!

از ژنرال دوگل میپرسند که آیا آدم خوشبختی است؟ در جواب میگوید فکر میکنید که من دیوانه ام!
دانشمندانی هستند که در مورد " خوشبختی" تحقیق علمی میکنند، این دانشمندان " خوشبخت بودن " را بالاترین مرحله سلامت جسم، روح و روان میدانند. البته این عالمان کمتر از " خوشبختی واقبال" نام میبرند و به جای آن از
" از زندگی راضی بودن " و " رضایت خاطر" نام میبرند. آنها خوشبختی را نوعی احساس رضایت در فرد میدانند که این حالت " خوشنودی و خرسندی" را شخصآ فرد تجربه میکند.

کاوشگران خوشبختی به مصاحبه ، مکاشفه و محاسبه در مورد خوشبختی پرداخته و میپردازند. کاوشگران انگلیسی و امریکائی بعد از تحقیقات بلند مدت ده ساله بر روی هزاران نفر انسانهای مختلف از لحاظ ، سن ، وضعیت شغلی ، وضعیت تاهل و غیره ادامه داده و به نتایج جالبی رسیده اند. آنها میگویند که :
پول هنوز هم نقش مهمی را در خوشبختی ایفا میکند. به قول معروف میگویند که پول خوشبختی نمی اورد ولی بدون پول هم آدم خوشبخت نیست. آلمانی ها یک مثلی دارند که میگوید پول آدم رو خوشبخت نمیکنه ولی به آدمی آرامش میدهد. نتیجه اماری از این تحقیفات میگوید که آدم های پولدار بیشتر احساس خوشبختی میکردند. البته این مقدار پول نسبی میباشد، به این معنی که کمی بیشتر از آدمهائی که فرد با آنان معاشرت دارد.
پول داری، قدرت وتوانائی آدمی را در برآوردن بعضی از نیازها هموار میکند.

اما کاوشگران خوشبختی هشدار میدهند که آدمی هائی که تمامی ارزشها را در مال و منال میبینند اغلب آدم های خوشبختی نیستند ، آنها به صورتی آدم های بدبختی میباشند که طعم رضایت و خرسندی را نمیچشند.

این کاوشگران خوشبختی میگویند که "خوشبختی درزندگی ، خوشنودی خاطر" کمتر تحت تاثیر عوامل خارجی قرا ر میگیرد. اگر" برنده شدن در بلیط بخت آزمائی" و"تصادف ناگوار در حادثه رانندگی" را به عنوان عامل خارج از فرد حساب کنیم ، میگویند که بعد از برنده شدن در بلیط های بخت آزمائی، بعد از مدتی احساس اولیه خوشبختی کم کم رنگ میبازد.
این مسئله همچنین در مورد تصادف سخت و ناگوار هم اغلب صادق میباشد و مثلا فرد مفلوج شده از یک تصادف ناگوار احساس امیدواری و میل به زندگی، مانند سابق و قبل از تصادف را به مرور زمان به دست می آورد.

آیا " از زندگی راضی بودن ، رضایت از زندگی " یک حالت غیر قابل تغییر و یک کاراکتر دائمی است؟
آقای دانیل هلر روانشناس کانادائی از دانشگاه واترلو در انتاریو میگوید : سطح، حد و مرز " رضایت از زندگی" به شخصیت شخصی فرد بستگی دارد.
این روانشناس با همکاری روانشناس دیگر، 82 نکته و پایه های اساسی خوشبختی را تحقیق کرده اند.
خوشبختی ، رضایت از زندگی با تغییر محیط، تغییر برداشت ما از محیط، تغییر آداب و رفتارمان تغيير مي کند و این احساس خوشبختی میتواند با تغییرات ذکر شده ، افزایش و یا کاهش یابد.

بر طبق یک تحقیق علمی روانشناسی دانیل کانه من ، از دانشگاه پرینستون چنین نتیجه میگیرد که : احساس خوشبختی یک فرد در طول مدت یک روز یکنواخت نمیباشد و در حال تغییر میباشد. وقتیکه شما شخص مورد اعتماد و دوست خود را ملاقات میکنید و یا دوستان خود را میبینید و به راحتی و بدون استرس به گپ زدن میپردازید ، و یا زمانی که بی دغدغه به استراحت میپردازید. احساس خوشوقتی ،خرسندی و رضایت میکنید
در بالای لیست کارهائی که مورد نارضایتی اغلب افراد میباشد: کارهای خانه، کار و پیمودن راه و فاصله میان خانه و محل کار میباشد.
مشخصه مهم رضایت از کار این است که ادم کارمورد علاقه اش را انجام بدهد و از کارش لذت ببرد.
شریک زندگی مناسبی که یکدیگر را درک کنند هم مسئله مهمی در رضایت از زندگی میباشد. آقای دانیل هلر روانشناس به همین خاطر پیشنهاد میکند کسانی که در رابطه با شریک زندگیشان و یا شغل خود احساس بدبختی میکنند بایستی که به یک مشاور خانوادگی مراجعه کنند و یا در صدد آن برایند که موقعیت شغلی خود را تغییر دهند.
اما این مطلب به سادگی گفته میشود ولی در عمل چندان ساده نمباشد!

روانشناسان راه حل ساده ای را پیشنهاد میکنند:
به سادگی لبخند بزنید. یک صورت خندان تنها به این معنی نیست که آدمی احساس خوشی دارد، صورت خندان میتواند احساس خوشنودی و شادی را بسازد و به ارمغان بیاورد. حالات و حرکات بیانی صورت بر روی احساس و برداشت ما از محیط تاثیر میگذارد. هنگامیکه نه فقط ماهیچه های صورت که ماهیچه های اطراف چشم در این احساس شادی سهیم و تحریک شوند، این احساس شادی موثرتر میباشد. در چنین حالتی برای مثال طنز تعریف شده به نظر خنده اورتر ، شادی اورتر جلوه میکند.

شکل برعکس این موضوع هم صادق میباشد. کسی که اخماش رو درهم میکند و حالت سخت و خشکی به ماهیچه های اطراف چشم میدهد ، طنز را کمترخنده دار احساس میکند. میگن که در آدمهای ناامید این ماهیچه های صورت بطور دراز مدت، سخت و خشک و عبوس اخم کرده میباشد.
وقتیکه استرس و احساس ناخوشایندی، نا امیدی و نارضایتی کاهش یابد این حالت اخم و سخت و عبوس بودن درهم کشیدن ابروها " هم ازبین میرود و ماهیجه ها احساس راحت و منبسط شده ای به خود میگیرند.
در تو ضیح این مسئله دانشمندان مغز و روانشناسان میگویند که دربین بخشهای مغز که " برداشت و احساس" ما از محیط را به عهده دارند و بخشهای دیگر که مربوط به "فعالیتهای ماهیجه های صورت" میباشند ارتباط بسیار قوی میباشد. به همین خاطر حالتهای جهره احساس های مختلفی را میتواند بر انگیزد.
حتی نظاره کردن فرد در حال خندیدن و خوشرو تاثیر خوشی را در نگاه کننده بوجود می آورد و باعث میشود که احساس خوشوقتی را افزایش دهد.
اغلب دانشمندان و کاوشگران خوشبختی در این مسئله هم عقیده هستند که "احساس رضایت ، رضایتمندی" تاثیر مثبتی بر روی سلامتی و سیستم دفاعی بدن دارد و کمک میکند که از حالت استرس بیرون بیائیم ، رضایتمندی باعث طول عمر میشود.
در طول این مسیر عمر، کاوشگران خوشبختی چند پیشنهاد ساده میکنند: نسبت به شریک و یار زندگیتان مهربان باشید، به تمایلات و تمنای تن و روانتان گوش کنید و تلاش کنید در برآوری نیازتان، با آدم های خوش مشرب رفت آمد کنید، و اغلب به زندگی لبخند بزنید.

متن بالا ترجمه برداشتی از یک مقاله درروزنامه زودویچه میباشد.
خواستم این تذکر رو بدم که با تمامی قسمتهای این مقاله موافق نمیباشم. احساس همدردی و همیاری میان انسانها هم میتواند باعث شادی و خوشوفتی انسانها شود. یک شعر جالبی هم بود که میگه ادم یک جزیره جدا از دیگران نیست.
حسن ختام
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

شاد بودن هنر است
شاد کردن هنری والاتر
لیک هرگز نپسندئم به خویش
که چو شکلک بی جان
شب و روز بی خبر از همه خندان باشیم
بی غمی عیب بزرگی است
که دور از ما باد

0 Comments:

Post a Comment

<< Home