Sunday, October 14

رمضان رفت
رمضان آمد و رفت و عید فطر هم گذشت . گفتند که رمضان ماه نزول قرآن است و قران بخوانید. با خودم فکر میکردم چه تعداد از مسلمانان قران را بکبار خوانده اند. ترجمه فارسیش را حداقل. این تصور خوبی از یک شخص به عنوان مسلمان نیست که قرآن را نخوانده باشد. در رابطه با شناخت واقعیتر جامعه ایران و هویت فرهنگی لازم است که اسلام و ایران را بهتر بشناسیم

یک مطلبی در مورد مروری بر زندگی آقای محمد مجتهد شبستری در روزنامه اعتماد ملی آمده بود که یک قسمت ان در مورد تاریخیت و قرائت های معاصر از قران بود

"
تاريخيت و قرائت‌هاي معاصر از قرآن
از نظر شبستري حقوق بشر و دموكراسي فرآورده‌هاي عقل بشري هستند كه در گذار زمان پديدار شده و رو به بسط دارند و نمي‌بايد سراغ آنها را از كتاب و سنت گرفت. در واقع قرآن در مورد فهم نوين ما از حقوق‌بشر ساكت است و اين منافاتي با حقايق الهي مندرج در اين كتاب ندارد. شبستري برمبناي هرمنوتيك جديد، منكر هرگونه ادعايي است كه انسان را قادر به احاطه مستقيم بر حقيقت مطلق الهي بداند. چنين ادعايي معادل شيئي انگاشتن خدا و مخالف اصلي توحيد است. معرفت ما در مورد خداوند و دستوراتش، همواره معرفتي صرفا انساني و در نتيجه متغير و غيركامل است. ‌
براين اساس، پيش‌فرض‌ها، انتظارات و پرسش‌هاي مفسر يك متن وحياني را نبايد به‌عنوان نارسايي‌هايي در نظر گرفت كه مانع فهم درست پيام آن متن مي‌شوند؛ بلكه اين امور شروط لا‌زم هر نوع فهمي از وحي هستند. در واقع تنها از طريق سوالا‌ت مفسر و طرز تلقي اوست كه مي‌توان قرآن را وادار به سخن گفتن با خود سازيم. گرچه كه مفسر هم مي‌بايد تا حد امكان از پيش‌فرض‌هايي كه در قرائت خود به كار مي‌گيرد، آگاهي داشته باشد.
همانطور كه فقيهي كه در پي طراحي يك فتواي فقهي است، مي‌بايد از دانش تخصصي كافي نسبت به موضوع برخوردار باشد، كه اين مستلزم اطلا‌ع از مجموعه دانش عصر و توجه به يافته‌هاي علوم جديد است و صرف اتكا به متون سنتي حقوقي كافي نيست؛ به همين ترتيب، كافي نيست كه در كتاب و سنت به جست‌وجوي احكام و قواعدي حقوقي بپردازيم و آنها را از بافت خود خارج كرده و به‌عنوان پاسخ‌هايي براي مسائل معاصر به كار بريم. زيرا بسياري از اين دستورات، پاسخ به مسائل اجتماعي مطرح در عهد پيامبر اسلا‌م بوده‌اند و به سادگي قابل تطبيق كامل بر وضعيت امروز نيستند. ‌
به اين ترتيب است كه شبستري از تاريخيت وحي سخن مي‌گويد. آيات قرآن و حكمت‌هاي پيامبر در چارچوب زبان و فرهنگ عربي عصر پيامبر بيان شده و تنها در آن دوره بي‌نياز از تفسير بوده‌اند ولي در عصرهاي بعد همه آنها بايد تفسير شوند"
منبع : روزنامه اعتماد ملی

Life go on in Tehran
جند وقت پیش در یک سایت آلمانی یک سایت ایرانی معرفی شده بود که عکس های زیبائی از ایران را به نمایش گذاشته. عکس های زیبائی از تهران را میتوانید انجا ببینید.عکس ها از تهران

2 Comments:

At 1:42 PM , Anonymous Anonymous said...

salam.ba webloge shoma tazeh ashna shodam.ye jostejo az nathaniel branden kardam :-)
jaleb minevisi.ama jane man aziz aval boro ye bar quran ro be khon.bebin ajab allah
e zan setiz va jahad gari dashtim.
piruz bashi

 
At 5:09 AM , Blogger Softminer said...

سلام
من رضا هستم
در فرایبورگ
بابا 5 سال وبلاگ مینویسید ؟
ما هم بیخبر

 

Post a Comment

<< Home