Wednesday, September 19

در جستجوی خوشبختی
قسمت اول

خوشبختی هم موضوعی هست که در موردش مثل بیشتر آدمیان فکر کردم یا میکنم . یک کتابی رو هم هفته پیش در همین مورد مطالعه میکردم که مطالب جالبی رو در مورد خوشبختی مطرح میکرد. کتاب به آلمانی هست اسمش هم هست از خود شرو ع کنیم . هفده راه به سوی خوشبختی
خوشبختی خواسته خیلی از ادمها است ، یعنی اینکه انسانهای بیشماری هستند که در این خواسته "خوشبختی" با هم مشترک هستند. اما با وجود این خواست مشترک هر کس تصور خاص خودش را از خوشبختی دارد.
به نظر شما خوشبختی چیست؟ چطور میشود به خوشبختی رسید. مشخصات ادم های خوشبخت چه جیزهائی میباشد؟ حالت ظاهری ادم های خوشبخت چگونه است.

بعضی ها خوشبختی را در وضعیت مرفه اقتصادی میدانند. بعضی ها در سلامتی روحی روانی ، بعضی ها در فلان مدل ماشین ، یا داشتن آن مدرک تحصیلی، در همسر خوب، در معروف شدن و مورد توجه واقع شدن. و ... میدانند.

در موزد راههای رسیدن به خوشبختی 17 راه رو نویسنده کتاب پیشنهاد کرده
خودشناسی
ادم باید سعی کنه که خودش رو هر چه بیشتر بشناسه
احساس های پیدا و پنهان خود را
وابستگی ها و ارتباطات در زندگی تا این زمان
خواسته های اشکار و نا آشکار خود
مرزهای محدودیت خود را بشناسد ، چون هر کس مرزهای خود راشناخت ، فضای آزاد خود را هم میشناسد.

شناخت استعد اد و توانمندی پنهان خود هم در ارزیابی از خود مهم میباشد.

ما بایستی از مسئله یا مسائلی رو که بیشتر از همه ما را رنج میدهند بشناسیم . این مشکل و مسائل همجون سرچشمه سمی هستند اگر که ما را درب و داغون نکنند ،حد اقل
در راه رسیدن به خوشبختی مزاحم و سنگ راه ما میشوند.

وقتیکه ما به دریا پر موج نگاه میکنیم اغلب به آن قسمت بالائی دریا و موج ها خروشان نظر می افکنیم و اغلب فراموش میکنیم که در زیر این امواج لایه های زیرین دریا و آب هم میباشد که این خروش و امواج را در سطح بالائی دریا به راه انداخته است. آدمی هم دنیای درون و هم دنیای برون دارد. ضمیر ناخوداگاه و خود آگاه دارد ، و ما برای درک واقعیت خودمان احتیاج به شناخت ضمایر خود آکاه و نا خودگاه خودمان داریم .
تصاویری که در خواب و رویا میبینیم بیشتر برخاسته از دنیای درون ماست. در رویا و خواب ما اسیر تصاویر رویا هستیم. این تصاویر بصورت سمبولیک بیان شده اند و برای تعبیر آنها ، نیاز به شناخت این زبان رویائی و سمبولیک میباشد.

افسانه ها و حکایات ملل و هم از اساطیر و جستجوی انسانهای در طلب خوشبختی حکایت میکنند و مانند آینه ای تصاویر از روح و روان انسانها را در بستر زمان منعکس می نماید. تصاویری که مانند قطب نمائی به جهت گیری انسان در زندگی کمک میکنند. به ما نشان میدهند چه چیزی زندگی را پربار میکند و یا مانع رشد زندگی میشود. چه چیزی به زندگی معنا میدهد و چه چیزی به زندگی عمق و معنائی نمیدهد.

به غیر از خواب، یک حالتی هم هست که ادمی بصورت خود آگاه تصاویری را برای خود مجسم میکند این تصاویر بر روی احساس آدمی تاثیر میگذارند. شکل گیری احساس های خاصی را موجب میشود و این قدرت احساس میتواند هدف های و ارزش های مشخصی را دنبال کند. این تصاویر نسبتآ خوداگاه شکل گرفته شده به مانند پلی میمانند بین احساس و عقل.
جهان پنهان درون آدمی هم تمایل به بیان تصویری خود دارد. شناخت این تصاویر و سمبل ها هم جالب میباشد.

یک شاعر اطریشی به نام هوگو در یکی از کتابهایش به نام " کتاب شادی" می گوید که :
برخلاف اینکه اغلب مردم فکر میکنند،موقعیت ها و امکانات ، مشکلات و مصیبتهای زندگی قدرتشان کمتر از آن است که ما را "خوشبخت " و یا " بدبخت " کنند .

اما قدرت این " موقعیت " و " امکانات " "مشکلات و مصیبت ها" در فکر آدمی بسی قوی میباشد.
یعنی اینکه بیشتر فکر ما و چگوتگی پذیرش این مسائل از طرف ما قدرت و ارزش انها را بیان میکند.

خوشبختی به صورت ابتدائی و شروع در برخورداریها و امکانات و مسائل ، مشکلات و کمبودها نیست. بلکه در این است که قلب و دل ما اینها رو چطور دریافت و برداشت کنه با این امکانات و کمبودها درگیر شود.
بستگی به این داره
ما چه چیزی رو مبینیم ، چه چیزی رو میشنویم
مسیر فکری ما به چه سمتی جهت میگیره
چه چیزی را جستجو میکنیم ، چه چیزی تو جه ما را به خودش جلب میکند
روح شما به چه چیزی خودش رو ارتباط برقرار میکند
به چیزب که زندگی رو باروری و رشد میدهد و یا به چیزی که اگر مزاحم زندگی است یا زندگی رو خراب میکند.
چه چیزی را جستجو میکنی ؟ مقاو مت ها و یا راه حل ها.
تشنج ، تعرض و یا عشق و علاقه مندی
ببهودگی ، پوچی و یا هدف و معنا
پذیرفتن و پذیرش زندگی و یا رد و پس زدن زندگی

در انتهای قسمت اول این مطلب یک شعر از بها ولد میخواندم که همین موضوع به شکل دیگری بیان کرده استد

اگر تو روشني ، همه ظلمات روشن است
و اگر تو با رنجي ، همه آسايشها ، رنج است
و اگر تو آباداني ، همه خرابيها آبادان است

این مطلب ادامه دارد.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home