Monday, July 12

تابستان بارانی و فصل توت فرنگی

اینروزها سرم به هواست به این ابرهای اون بالای آسمان و دل به دیار دیگری دارم. تابستان هنوز در راه است ، هنوزآنجنان گرم نشده، هوا بارانی و بعضی وقتا هم طوفانی است.با وجود همه اینها ،فصل ، فصل توت فرنگی است
اتاقک کوجولو در گوشه و کنار شهر گذاشته اند که به شکل توت فرنگی است و توت فرنکی محلی از همین اطراف را میفروشند. البته در طول سال هم از فروشگاه های مختلف میشود توت فرنگی صادراتی از کشورهای گرمسیررا تهیه کرد. ولی توت فرنگی تازه چیده شده با مزه تر میباشد.
در بعضی از مزارع در اطراف شهر هم میتوان خود به توت فرنگی چیدن رفت ، البته نه مجانی یا صلواتی، توت فرنگی جیده شده وزن میشود و تعارف با کسی هم ندارند یول ان را هم باید بپردخت .
با توت فرنگی میشه دسرهای مختلف درست کرد یا مربای توت فرنگی ، کیک توت فرنگی ،ژله توت فرنگی و ...

آخر هفته هم فیلم A beautiful mind را دیدم که جالب بود. داستان جالبی داشت در موزد سیشوفرنی ، انسان نابغه ، جنون ، معادلات ریاصی و...

کرم زالو
آن قدیمها تو کوجه های پیج در پیج شهرمون یادم میاد پیرزنی گوژپشت با زنبیلی در دست درحرکت بود ، بچه ها بهش میگفتند حاجی مز زالو، شاید که توی زنبیلش کرم های زالو رو حمل میکرد. بعضی وقتا بجه کوجک رو هم میترساند ن و میگفتن اگه شلوغ کنی یا اذیت میگیم که حاجی مز زالو بیاد و ببرتت.
ده ها سال بعد یعنی امروز در زوزنامه المانی خواندم که:
این کرم زالوها رو یک شرکت داروئی پزشکی در آلمان ا به طریق علمی و مصنوعی پرورش می دهند و جهت معالجه از آنها استفاده میکنند. این کرم ها زخم ها رو ضد عفونی میکنند و به سیستم دفاعی بدن کمک میکنند. هر چند هنوزاز طرف تمامی جوامع علمی پزشکی تاثیر این زالو کرم ها در معالجه مورد تائید فرار نگرفته ولی صدور فراوردهای این شرکت داروئی به نفاط مختلف جهان و تولید نو اوری و کسب سرمایه در جریان است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home