Saturday, November 9

زبان و ساختار زندگي
مي گن كه شكل و ساختار زندگي ادميان در هر سرزميني تحت تاثير فرم و شكل زبان ان مملكت مي باشد . مثلاً زبان الماني اسامي تمام چيزها داراي جنسيت ,مذكر ,مونث و خنثي مي باشند و اين زبان پر از قاعده و قانونه و داراي يه دستور زبان پيچيده مي باشد ولي بوسيله اين زبان ميشه بطور دقيق يه موضوع علمي و فني رو خوب و دقيق توضيح داد .
نمي دونم تا چه اندازه از شكل زبان فارسي ساختار رابطه ها شكل و فرم زندگي در ايران رو ميشه حدس زد ؟ قبلاً شنيده بودم از گزارش يه توريست ايراني كه ايرانيها با كلمات خيلي بازي ميكنن و زبان فارسي هم مثل يه خمير مايه نرمي كه تغيير دادنش راحت ميباشه
يه روز ميگي درود هر ازاده بر
روز ديگر نفرين هر ازاده بر
از نظر سنجي نظر سازي ميسازي
و تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل
حالو كم كم گيج دارم ميشم اول كلمه ياكلام, شعار يا ذائقه ادما يا سيستم اجتماعي شكل و فرم زندگي
عوض ميشه
راستي يا دروغيش با راويهاي اين مطلب كه ميگه علاقه به كالاهاي امريكائي تو ايران زياد شده در حالي كه در ديگر كشورهاي خاورميانه كالاهاي امريكائي رو تحريم ميكنن

يه توريست خارجي هم تو اصفهان مبهوت اين نقش و نگار مسجد امام شده بود ميگفت اين فرم نقش و نگارها و اين گلدان اين گل كه سر به اسمان كشيده بازگو كننده يه زندگي اجتماعي خاصي است
به اين مو ضوع فكر نكرده بودم خاموش بودم و به اشكال هندسي و مناره سر به فلك كشيده و خيل مومنان در گذر شتابان از دالاني مسجد كه براي ادا كردن دعوت حق بودن خيره شدم

0 Comments:

Post a Comment

<< Home