Friday, February 27

در جستجوی ریشه های تمدن
در کنکاش فکری خود مشغول بودم که زمان از جه زمانی شروع شد. به مقاله ای باعنوان ملا ها و فلزسازی "معدن کاوی مس"
در هفته نامه المانی دی سایت برخوردم که این مقاله را جالب و اموزنده دیدم. در اینجا برداشت و خلاصه ترجمه ای را از قسمتهائی از این مقاله نقل می کنم.
Mullahs und Metallurgen
در منطقه اریسمان کاوشگران میراث فرهنکی ایران به همراه باستانشاسان آلمانی به دنبال ریشه تمدن در مسوپاتامین
"Mesopotamien"
میگردند. تمدن قدیمی قبل از کشف خط و نوشتن .
مسوپو اتامین اصطلاحی است که به مناطقی در عراق بین فرات و تکریت و مصر و اناتولی ترکیه گفته میشود.
در منطقه اریسمان کوره های ذوب فلز مس کشف شده ، این کوره های ذوب فلز مس قدمت تاریخی 6000 سال قبل از میلاد مسیح دارند.

کنجگاوانه سوالات :
جگونه مردم انروز به این فکر افتادند که از خاک فلز کسب کنند؟ جطور موفق شدند که کوره های ذوب مس را تا 1083 که نقطه ذوب فلز مس است گرم نگاه دارند؟ بافت جنین جامعه ای جگونه میتوانسته باشد؟ و جه تاثیری به دست آوردن فلز بر روی جامعه آن زمان داشته است؟

هویت ایرانی به عنوان یک مسئله دیگر در این مقاله مطرح شده است. بعضی ها به هویت ایران قبل از اسلام اهمیتی نداده و تکیه جندانی به دوران ماقبل اسلامی ایران نمیکنند. و از طرفی محمد رضا، شاه سابق ایران هم به عمد تکیه بر دوران قبل از اسلام در ایران داشت . شاه سابق در سال 1350 یعنی هفت سال قبل از انقلاب 1357 جشن های پر طمطراق و پر خرج 2500 ساله را تدارک دید. او خود را به عنوان وارث هخامنشیان و کورش باز متولد شده دیگری میدانست و معرفی میکرد. یک ادعای مسخره ، یک تلاش سیاسی که جاپای خود را محکم کند و مانع از نفوذ و قدرت روحانیت که " هویت اسلامی" را دنبال میکرد، بشود. آن زمان هم جنگ ایدئولوژیک شاه بود و ملا ها ! دعوای "هویت ایرانی" "اسلام" "تاریخ باستانی " ایران و ملیت ایران". و در مرکز این سوالات بحث سر قدرت بود و اینکه که جه کسی قدرت را در دست داشته باشد روحانیت و یا شاه؟
شاه در این نبرد قدرت شکست خورد و مسئله جدال ایدولوژیکی سایه تاریکی بر روی ایران قبل از اسلام افکند.
در اوائل سالهای بعد از انقلاب آثار باستانی تمدن کهن ایران مورد تهدید قشری گرایان وافع شده بود که حتی بعضی از قشریون دو آتشه قصد داشتند نشانه های شاهی ، به اصطلاح طاغوتی! ، در تخت جمشید را هم ویران کنند.
نویسنده مقاله از مشکلات باستان شناسان در دوران بعد از انقلاب خبر میدهد.
برای کسانی که تجدید کاوشهای میراث فرهنگی را دنبال می کردند مارک و انگ « ضدانقلاب» و طاغوتی خوردن را میتوانست در پی داشته باشد.

یکی از مشکلات باستان شناسان هم این بوده که کشور های مستعمره گر از کاوشگرهایشان هم در مقاصد استعمارگری خود را جستجو میکردند و در فعالیت کاوشگران خارجی استین دراز استعماری پنهان میشده است و انقلاب 57 شعار استقلال و مخالفت با استعمار خارجی را میداد. پایان استثمار خارجی رو نوید میداد در همین رابطه با دید بی اعتمادی به کاوشگری و باستان شناسی و مسئله توریست نگریسته میشد.
بنابر این باستانشنا سی و حراثت از میزاثهای فرهنگی مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت.

جند سالی است که بعد از صحبتهای خاتمی در مورد گفتگوی تمدنها شرکت کشورهای خارجی در پروژه باستانشناسی امکان پذیر شده است
باستانشناسان ایرانی این زمانی به هویت ایرانی مسلمان هم تکیه میکند که ملغمه ای از اسلام و ایران میباشد و متذگر میشوند که هر دو شق این هویت نفی کننده یکدیگر نیستند. از طرفی این ارتباط با جهان خارج برای حکومت ارز خارجی میاورد و کاوشگران و باستانشناسان ایرانی هم ارتباط از دست داده خود را با دانش جهان خارج دوباره به دست می آورند و میتوانند دانش خود را به روز کنند.

کاوشگر آلمانی می گوید که بین " دیپلماسی" و" دانش" . بین " کار تخقیقاتی علمی و عملی" در منطقه و کشف " روح ایرانی" بر لایه نازک یخی قدم میزند
ایران یکی از نادر کشورهائی میباشد که به وفور گنجینه میراث فرهنگی را در خود نهفته است . گنجینه و کلید های معمای ظهور تمدن در مسوپوتامین را بایستی در کهن فرهنگ ایران جستجو کرد.
در اریسمان تولید مس به شکل صنعتی صورت میگرفته. کوره های ذوب فلز و محل زندگی و کار فلزکاران کشف شده که بیانگر تولید فلز مس و فلزکاری و تولید اسباب و لوازم الات مسی ،جواهرات مسی و شمش مسی میکند.
در 3000 سال قبل از میلاد مسیح و شمش های و تولیدات مسی توسط کاروانهای دوره گرد به عراق و مصر که به اصطلاح به «گهواره تمدن » معروف میباشند حمل میشده است.
فدرت خلق رویا
باستانشناس ایرانی صادق مالک در کلامی ساده بیان میکند: وقتی که من یک اسباب بازی کوچکی از قرون سابق پیدا میکنم . تلاش میکنم که تصور کنم که کودک و یا کودکان جگونه با این وسیله بازی میکرده اند. انتظارات انها جه بوده است. جه مشکلات و مسائلی و امیدهائی خانواده این بجه ها داشته اند. جگونه آدمی از این بجه ها نتیجه شده است. زمانی که من به یک جیز جنین مینگرم قدرت تصور مرا به دور دور میبرد. خیلی دور........
کامل این مقاله به المانی . فایل صوتی این مقاله هم به المانی به صورت ام پی تری فابل شنیدن و داون لود میباشد
اریسمان از سایت اداره میراث فرهنگی
اریسمان از صحفه اینترنتی انیستیتوی باستان شناسی المان به انگلیسی
به زبان المانی
تصویر از منطقه اریسمان
تصویر از کوره ذوب فلز مس در این منطقه

0 Comments:

Post a Comment

<< Home