Saturday, October 18


MEDITATION
..... مراقبه . مکاشفه

کتاب ژاپن روح گريزان نوشته نلی دله ترجمه ع .پاشائی
را ميخواندم قسمت زير خلاصه مطلبی است از بخش پنجم کتاب در مورد طريقت ذن
عنوان اصلی کتاب
Japan the fleeing sprint

ذن را بودی درمه (داروما) اولين پير يا مرشد بزرگ ذن در قرن ششم در چين رواج داد . ذن فرا پندار (تناقص نما ) پرسشهای بی پاسخ و ناسا زگاری آشکار را به مثابه راه های روشن شدگی (اشراق) می اموزد بعد ها ذن از طريق راهبان و مکاتب سوتو و رين زائی به ژاپن امد
ذن يک مکتب رفتار و انديشه است بر پايه ای سلوک ذاهدانه و ادراک ساده ترين کارهای زندگی ذن الهام بخش هنرهای گوناگون بود از جمله آيين چای طراحی باغ و خوش نويسی

توی يه نقاشی نشان داده که هوتی با نيروی اراده چگونه سنگی بزرگتر از وزن خودش را به حرکت در می آورد
اين سنگ بزرگ چونان کره خاکيمان به نطر می ايد
.بدنبال اين اين نقاشی در توی شبکه جهانی اینترنت بودم که به اثار هو کو سايی برخوردم که نقاشی ها با معنا و جالبی هستند



بنيادهای ذن
ذن با مکاتب سنتی ديگر ايين بودا از اين نطر تفاوت دارد که از طريق تمرکز روی پيش پا افتاده ترين کار های روزمره به روشن شدگی( ساتوری ) مي سد. هر کار بدنی و يا فکری که فرد را از وضعيت انفعالی بدر اورد بخشی از فرايند روشن شدگی است
به ويزه هر آفرينش يا شکل هنری که خود دروني را نشان دهد درسی است يا حداقل گواهی است برای ديگران. اثری از اين نوع سعی ميکند با مفهوم زمان بازی کند . حيات بايد بی درنگ به بند کشيده شود و نبايد با هيچ گونه انحراف در قواعد و آداب تغيير کند . بعضی از قسمتها را بايستی هميشه ناتمام و يا خالی گذاشت تا بيينده خود بتواند حرکت را کامل کند و در دريافت شکلها و درک نمادگرائی ازاد باشد.
اعتبار اثر هنری ، از نظر مفهوم ذن از روشن شدگی ، فقط به حياتی است که منتقل ميکند اثر هنری هميشه ناکامل است ، باز
است ، مانند دايره آي بی نهايت و مانند حرکت خشک نهايی قلم در خوش نويسی به سختی خواناست

...
تصوير ديگر توکی يوری راهب را در وضعيت معروف ذاذن در حالت مراقبه نشان ميدهد
در اين حالت که ستون مهره ها راست است و چانه را به عقب کشيده
انگار که اسمان بر روی سر نگاه داشته است.
.ذاذان برای جان و تن وضعيت مناسبی است
نه در جستجوی چيزی است و
.نه منتطر چيزی اينجا و اکنون فقط هست
.جهان بيرون و درون هر دو بی نهايتند
.نگاه خيره , مانند در گشوده است
. نه جهانی هست و نه منی هيچ
. چيز نيست مگر يک دانستگی که هدف است
وضعيت دستها نيز بخشی از اين حرکت انرژی ميان جهان بيرون و درون است




نقاشی و خوشنويسی
پرده های نقاشی الهام گرفته از ذن را با مرکب چينی ميکشند که به درجات مختلفی رقيق شده ( سومی ئه ) تا سايه ها يي را از تيره ترين سياه تا خاکستری دودی ايجاد کند . جهانی که اين نقاشی ها تصوير ميکنند واقعی است اما واقع گرايانه نيست, شکل هائی دارد اما اين
شکل ها دائماٌ در تغييرند . سبک آزاد و ساده ی اين اثار آزادی روح راترغيب ميکند



The monkey is reaching for the moon in the water
Until death overtakes him he'll never give up.
If he'd let go the branch and disappear in the deep pool,
The whole world would shine with dazzling pureness.
ميمون سعی ميکند ماه در آب را بگيرد
او رها نخواهد کرد تا مرگ
بر او چيره شود
اگر فقط شاخه را رها کند و به برکه عميق نيافتد
کل جهان با نور خيره کننده يی خواهد درخشيد
هايکو يين 1685/1768

شعر از ديدار دل فرهيخته ميجوشد و يکی از شالوده های هنر خوش نويسی است

( کو آن ها : مسئله هائی که هیچ راه حل منطقی ظاهری نمي پزيرند )
بيان موجز و نمادين انديشه ای ذن اند . آن ها به صورت سنجيده برانگيزنده اند , روشی که مردم را به انديشيدن وامی دارد

ذن گفته ها انتخاب از وب لاگ بودا

.تنها چیزی که ارزش دارد برایش زندگی کنیم خود زندگی است
*
شاگردی از استاد پرسید:
من چگونه میتوانم به رهایی برسم و رستگار بشوم؟
استاد پرسید: کی تو را بسته؟
.شاگرد گفت: کسی مرا نبسته
استاد گفت: پس از چه رهایی میطلبی؟
*
.آموزگار در را باز میکند، اما تو بايد خودت وارد شوی

معنا و فلسفه هنر باغ ذن
باع ها محلی برای ارامش و مراقبه استفاده ميشود. باغ ها با درختان با برگهای پهن سبزرنگ شکل تزيين شده اند که ارامش دهنده باشند و کمتر از گياهان گلدار در اين باغها استفاده شده است
در گوشه ای از باغ هم معمولاً چايخانه وجود داشته. آيين چای هم اداب مخصوص خود را داشته که به اختصار ميتوان از نوع چای ,ظرف چای , رنگ فنجان چای و حرکات دست نام برد
باغ خشک هم به باغ ها و زمين مسطحی گفته ميشود که پوشيده از شن و ريگ های سفيد است . اين شن ها را بوسيله شن کش چنان می کشند که شن ها شکل موج داری ميگيرند و تداعی موج دريا مي کنند و در شب مهتابی شکوه دريائی ميگيرند
خشک باغ محوطه خالی با ريگ های سفید که به تقويت مراقبه و خلوت درون کمک ميکند و پديد اورنده يک حس توازن در ديگرانی است که ميتوانند با چشمهای بازشان به اين جهان به صورت انتزاعی بنگرند

... و اينک راز من که بسيار ساده است : بدان که جز با چشم دل نميتوان خوب ديد .آنچه اصل است از ديده پنهان است
شازه کوچولو آنتون سنت اگزو پری

"Hier mein geheimnis. Es ist ganz einfach : man sieht nur mit dem dem Herzen gut.
Das wesentliche ist fuer die Augen unsichtbar."
Antoin De saint - Exupery




مراقبه و مکاشفه ذن بصورت اون لاين

0 Comments:

Post a Comment

<< Home