Sunday, November 11



از هر دری سخنی
علی مزوعی در وبلاگ شخصی شان در مورد هشتصدمین سال تولد مولانا مینویسد که ..."
امسال به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولانا سال بزرگداشت مولوی اعلام شده است و البته این اقدام به همت دولت ترکیه انجام شده که جای بسی تامل دارد ، و اینکه چرا چنین شده است که دولت ترکیه خود را در این باره محق می داند و در پی آن است که مولوی ایرانی را با مثنوی و دیوان غزلیات فارسی اش بدلیل زندگی و مرگ در قونیه ، که هم اکنون جزیی از خاک این کشور است مال خود کند ، به بی همتی و کم علاقگی دولت ما نسبت به این موضوع بر می گردد که جای تاسف و تاثر بسیار دارد هرچند افرادی مثل مولوی به گونه ای میراث جهانی محسوب می شوند و تعلق آنها به آب و خاک به خصوص موضوع ثانوی است اما قطعا در این میان زبان مولوی که فارسی است حقی را بر ما الزام می کند که بر غیر همزبانان روا نیست هر چند که به قول این فرزانه عصار همدلی از همزبانی بهتر است

از بختیاری ماه رمضان امسال توفیق یافتم تا ذره ای این خسارت را جبران نمایم و آن خواندن کتاب " پله پله تا ملاقات خدا " به خامه مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب در باره زندگی ، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی بود ، کتابی به غایت مفید و خلاصه با نثر روان و وزین و پرمایه و به تعبیری آب بحر در کوزه ای برای همه آنانی که تشنه دانستن در باره مولوی اند . من در همه زمانی که این کتاب را می خواندم به دو موضوع فکر می کردم یکی اینکه مولوی شانس بسیار داشته که در زمان ما و جمهوری اسلامی ایران با قرائت اقتدارگرایان حاکم زندگی نمی کرده است وگرنه شیوه زندگی ، اندیشه و سلوک او پس از ملاقات با شمس حتما موجبات تکفیر و رجم او را رقم می زد و او هرگز فرصت تدوین مثنوی را نمی یافت ، و حتی اگر جان سالم از این مهلکه بدر می برد و مثنوی می سرود هرگز مثنوی اش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود مجوز انتشار دریافت نمی کرد و باید بسیاری از اشعارش بدلیل ترویج فساد و ابتذال و... حذف می شد تا اجازه انتشار یابد که آنگاه مثنوی دیکر مثنوی نبود و یک چیز دیگر بود !
اعتماد ملي:‌ دومين روز از كنگره بزرگداشت مولا‌نا صبح ديروز در حالي كار خود را آغاز كرد كه با استناد به آييني از پيش اعلا‌م نشده و ناگهاني، جلوي قرائت مقاله عبدالكريم سروش درباره مولا‌نا گرفته شد.

تلویزیون ایراتی از طریق اینترنت

بیشتر وقت را در پای کامپیوتر میگذرانم ، نوشتن ایمیل ، چت کردن با دوست و آشنایان، سرج کردن ، حالا هم تلویزیون های ایرانی از طریق اینترنت هم شده نور الانور . بگذریم که ویدئوهای یو تیوب هم خودش دنیائی است.
یک مسئله که میماند این هست تو انبوه و دریای اطلاعات و دانستنیها را چطور آدمی هضم کنه. چه اطلاعات و دانستنی بیشتر مورد نیاز ماست. از این میراث فرهنگی در جهان اطلاعاتی امروز چگونه میتوان استفاده کرد.

صداهای دیجیتالی به صورت ام پی تری
اگر شما هم مثل من بیشتر اوقات را پای کامپیوتر و وب گردی میگذرانید در این سایت میتوانید انواع صداهای انسان، ابشار ، صدای ماشینهای کارخانه ، ماشین و صدای حیوانات مختلف را به صورت ام پی تری شنید. اگر که به یاد قوقولی فو فو خروس خانگی زمان کودکی تان هستید ویا بانگ خروس و عرعر خری ، واغ واغ سگ و صدای مع مع گاویی روستائی را به خاطر میاورد و مزرعه ای حالا این صحفه همه این صدا ها را جمع کرده. شاید که بهتر باشه که به خودتان استراحتی بدهید و صدای طبیعت را به صورت طبیعی بشنوید تا دیجتال
عشق در یک نگاه
بنابه تحقیق جدیدی در بریتانیا، در واقع احساس عمیق عاشقانه هیچ دخالتی در جذب شدن دو نفر در نگاه اول ندارد. معنی "اولین نگاه" خیلی ساده تر است: جاذبه جنسی و خودپرستی دو نفر.
بن جونز، از محققان "آزمایشگاه مطالعات چهره" در دانشگاه آبردین اسکاتلند، می گوید: "به نظر می رسد که کل ماجرای 'عشق در نگاه اول' نوعی خود شیفتگی باشد. مردم به کسانی جذب می شوند که به آنها جذب شده اند."
طبق همین تحقیقات گفته شده که اگر میخواهید کسی را به خود جلب کنید به چشمان آن طرف نگاه کنید. جونکه مهم ترین علامت جلب کردن دیگران به خودمان این است که مستقیم به چشم آنها نگاه کنیم.



با ثبات هرج مرج آفرین

Der stabile Unsicherheitsfaktor

Washingtons Strategie hat eine neue Chaosregion erzeugt von Alain Gresh


یک مقاله در ماهنامه لوموند دیپلماتیک به آلمانی این ماه میخواندم در مورد سیاست امریکا در رابطه با خاورمیانه که به دنبال متن فارسی آن گشتم انگار که هنوز نسخه فارسی آن به روز نشده.
لب کلام در این مقاله این بود که سیاستهای آمریکا به عنوان یک کشور بزرگ قدرتمند با ثبات به بی ثباتی منطقه خاورمیانه، عراق ، افغانستان ، لبنان و سومالی کمک کرده است و هرج مرج به وجود آورده.
به خاطر منابع و ذخایر نفتی و همچنین موقعیت استراتزیک منطقه و همچنین به خاطر وضعیت خاص اسرائیل امریکا از سالهای 1956 ، بعد از اینکه فرانسه و امریکا از منطقه خارج شدند ، امریکا در صدد تسلط بر منطقه درآمد.
بعد از جنگ اول جهانی ایده ناسیونالیستی و جهار چوبه دولتی ، وضعیت کشورها را مشخص میکرد. اکنون در این زمانه از اقلیت های قومی ، قبیله ای و شاخه های مذهبی دفاع میشود و این روند تفرق، جدایی و درگیری قومیتها و گروههای مذهبی به صورت خودآکاه . ناخودآگاه ار طرف امریکا حمایت میشود. این سیاست باعث بوجود امدن گروههای کوچک قومی و قبیله ای و بی ثباتی بیشتر در منطقه میشود و مشکلات دیگری را در منطقه بوجود می اورد. امروز در عراق ، فردا در سوریه و یا ایران . این مسئله باعث میشود که قدرتهای منطقه و همه دیگر نیروها فعال شده و درصدد برایند که در سیاست ها دخالت کرده و هر قدرتی گروهائی را در همان منطقه به خدمت خود در خواهد آورد و سیاست تسلط و تجاوز را دنبال خواهد کرد.

Thursday, November 8

عبدالله بن عبدالله بن السعود به اصطلاح پادشاه کشور هزار و یک شب
و ملاقات با خانم صدرالعظم المان
و دیدار نمایندگان محجبه ایرانی از مجلس آلمان

از توی یک وب لاگ خواندم که نماینده خانم محجبه آمده بودند به عنوان مهمان در مجلس آلمان. از تلویزیون اینجا که این خبر پخش نشد و من هم ندیدم. خوب این هم از خوبی های ، رسانه های مستقل وب لاگی. تو همان وب لاگ گفته بود که اقلآ چند خانم روسری مانتوئی هم با خودشون میبردند که بدونند در ایران از این نمونه ها هم داریم
بگذریم که اینا بعضی وقتها گزارش های مستند از جامعه ایران مینویسند که خیلی عینی واقعی هست. البته هستند کسانی هم که مقاله های غرض و مرض دار مینویسند

امروز داشتم اخبار روز را میخواندم از نسخه اینترنتی اشپیگل دیدم که پادشاه عربستان ملک عبدالله آمده آلمان و در برلین خانم مرکل صدراالعظم آلمان هم از ایشان استقبال رسمی با تشریفات خاص نظامی کرده است. جالب این بود که ملک عبدا لله با 11 هواپیما ، همراه با 30 وزیر و 23 مشاور و 100 خدمتکار و 4 همسر به آلمان امده بود. یک عده هم جمع شده بودند و میخواستند که پادشاه عربستان رو ببینند. این خانم صدرالعظم المان هم فکر کنم دستش خسته شد از بس که با این همراهان ملک عبدالله که اغلبشان هم مرد بودند دست داد
خوب اینجور موقع ها در مورد حقوق بشر و حقوق زنان کمتر صحبت میشه و میگن که حرف اول رو منافع و تمایلات اقتصادی میزنه . البته گروهائی از مردم هم از این سیاست منفعت اقتصادی که حقوق بشر رو نادیده میگیره انتقاد میکنند. دولت هم میگه با این روابط اقتصادی میتواند تاثیر و فشار خود را برای تغییرات در جهت حقوق بشری هم تقویت کرد
اگر اینترنت پرسرعت دارید میتونید فیلم بازدید شاه عربستان را اینجا ببینید

دنیای اینترنتی هست به یکی از دوستان میگفتم فاصله دروغ و راستی بطور نسبی یک خبر به اندازه یک کلیک کردن هست که اخبار و اطلاعات رو از زاویه های محتلف ببینی