Sunday, January 21

E-learning
English Pod cast
اینترنت چایگاه خوبی است برای یاد گرفتتن. یاد گیری الکترونیکی مورد جدید است که دروازه دانش رو به کاربران اینترنتی باز میکند. خوب باید کامپیوتری باشه و ارتباط با اینترنت. آگر که سایتی هم فیلتر نشده باشه که چه بهتر ...
برای یاد گرفتن زبان اینروزا رادیوهای اینترنیتی پادکست هست که میشه برناهه هاشون رو که به صورت ام پ تری است ، دانلود و ضبط کرد و شنید . اغلب این برنامه ها هم بصورت مجانی میباشد.
چند ادرس پادکست اینترنتی
پاد کست انگلیسی عمومی

پادکست انگلیسی تجارتی

پادکست انگلیسی به عنوان زبان دوم
English as a second Language ( ESL)
هر هفته دو پروفسور از کالیفرنیا برنامه خود را در این صحفه میگذارند. مطالب این پادکست به زبان ساده و حرفه ای مطالب را توضیح میدهند.

پادکست دیگر برای یادگیری زبان انگلیسی ، پادکستی است برای اماده شدن برای تافل زبان انگلیسی
پادکست برای آماده شدن امتحان تافل انگلیسی

خوب اگر حال و حوصله کلاس پادکست انگلیسی ندارید، میتوانید به صورت تفریحی داستانهای کوتاه انگلیسی را که هر هفته در پادکست داستانی گذاشته میشود گوش کنید و انگلیسی یاد بگیرید.

Saturday, January 13

چند وقتی است که ننوشتم ، اما فکر کرده ام که دوباره بنویسم.
نوشتنم ، نگارشم نبود همیشه و از ننوشتنم هم خوشنود نبود، در سر آنم که دوباره بنویسم.

نفت برای آیندگان

چند وفت پیشتر یک مطلبی خواندم که برایم جالب بود و فکر کردم آن مطلب را ترجمه کنم متاسفانه تا کنون فرصت نشده است.
مطلب ار این قرار بود که کشور نروز یک کشور نفت خیز است. دولت نروز فقط قسمتی از درآمد حاصل از نفت رو در بودجه کشور استفاده میکند و قسمت دیگر پول نفت را در صندوق ذخیره فوند پس انداز و سرمایه گذاری میکند. دولت نروز بر این نظر میباشد که منابع نفتی ثروتی است که نه تنها متعلق به این نسل که به نسل آینده هم تعلق دارد و ما حق نداریم که تمامی دارآمد حاصل از نفت را هزینه مخارج دولت در زمان فغلی کنیم.
این صندوق فوند سرمایه گذاری ، یکی از بزگترین صندوق های سرمایه گذاری جهانی میباشد و سالانه به میزان این ذخائر این صندوق بطور افزوده میشود. چون از طرفی درامد مازاد نفتی به این صندوق واریز میشود و از طرفی با سرمایه این صندوق در شرکتها و کنسرنهای بزرگ سرمایه گذاری میشود.
این صندوق سرمایه گزاری را شرائطی برای سرمایه گذاری برای خود گذاشته است، که دو نکته مهم از این قرار است که در از پول این صندوق بایستی در جائی سرمایه گذاری شود که باعث الودگی محیط زیست نشود و بایستی به طبیعت و محیط زیست احترام گذاشته شود و از طرفی نباید از سرمایه این صندوق در شرکتهائی که تولید سلاح میکنند استفاده کرد.
دولت نروژ این روزها برای تامئن خدمات درمانی و مخارج دیگر احتیاج به دریافت پول بیشتری از شهروندان نروزی دارد. و یکی از گروههای پوپولیستی به طرح این شعار برداخته که بایستی دولت از این صندوق ذخائر ارزی استفاده کند و شهروندان پول کمتری بپردازند. این گروه پوپولیستی به خاطر همین سیاست طرفداران بیشتری را پیدا کرده است. اما این سوال مطرح است که:
آیا ما اجازه داریم سرمایه ای را که به نسل آینده هم تعلق دارد برای مخارج امروز هزینه کنیم؟
منبع این خلاصه ترجمه روزنامه زود دویچه سایتونگ به المانی
Zu viel Geld fuers Land