Saturday, October 9

بگذارید که ما هم در انتخابات دوم نوامبر امریکا به طور سمبولیک شرکت کنیم!!!

Let´s all vote November 2
سر شب خسته خواب بودم ، همانطور که تلویزیون تماشا میکردم خوابم برد. هنگامی که بیدار شدم هنوز تلویزیون روشن بود و یک برنامه بحث در مورد گفتگو بین جهان غرب و دنیای عرب بود. این برنامه از تلویون فرهنگی آرته که یک تلوزیون فرهنگی و محصول مشترک آلمان و فرانسه میباشد پخش میشد.

اخه این روزها نمایشگاه بین المملی کتاب در فرانکفورت میباشد و نقطه صقل و اصلی این نمایشگاه کتاب ، دنیای عرب میباشد. شعار این است که روشنفکران جهان غرب به خصوص اروپا در پی آن هستند که زبان گفتگو را با جهان عرب و اسلام بگشایند و ازبرخورد کلیشه وار با اسلام و جهان عرب دست بردارند.
روشنفکران مستقل عرب از دیکتاتوری حاکمان در سرزمینشان سخن راندند. از اشغال فلسطین ، از هرج و مرج و اشفتگی و اشغال عراق سخن گفتند.
آنها میگفتند که روشنفکران مستقل در زیرآاسیاب دوسنگ " دیکتاتوری حاکمان خود کامه داخلی و همچنین اشغالگرانی که وعده دموکراسی داده بودند" رنج میبرند. آنها هم حاکمان دیکتاتور داخلی را محکوم میکردند و هم ترور و تروریست ها را و هم اشغالگران خارجی که سرزمینهای عربی را اشغال کرده اند.
یک مشکل بزرگتری که به آن اشاره میشد بحران هویت در کشورهای عربی بود. صحبت از قرائتهای مختلف از اسلام و دموکراسی و فرهنگ مدرا و یا خشونت بود.
از طرف دیگر از فقر اقتصادی ، واینکه جوانان در این کشورها دورنمای روشنی را در جلو خود نمیبیینند.
از نبود دموکراسی، نبود آزادی مطبوعات ورسانه های جمعی در کشورهای عربی به عنوان مشکل بزرگ یاد شد .
روشنفکر عرب و همچنین فرد آشنا به جهان عرب میگفتند که غرب با جهان عرب به صورت کلیشه وار برخورد میکند و فکر میکند که دموکراسی و آزادی همجون قرصی است که بایستی با آب ممالک گوناگون حل شود و بعد بانوشیدن این معجون اتوماتیک دموکراسی زائیده میشود.

یکی از گردانندگان این مباحثه هم با اشاره به تجربه ایران گفت که مردم ایران در مقابل شاه دست به انقلاب زدند و اوضاع ایران بعد از انقلاب بدتر از قبل از انقلاب شد؟.!
یکی از روشنفکران در میز گرد از تغییر تحولات و رفرم در ایران توضیح داد که این تجربه تغییر و تحول از درون را خیلی با ارزش میدانست. از طرفی این مسئله مطرح شد که اگر که در زمان ملی شدن صنعت نفت توسط دکتر مصدق کودتائی به پشتیبانی امریکا و انگلیس علیه او نمیشد، وضعیت ایران خیلی با این زمان فرق میکرد.

طاهر بن االجنون یک مقاله در لوموند دیپلماتیک ماه اکتبر نوشته یک قسمتی از ترجمه برداشت خودم را از نسخه آلمانی در زیر می آورم

القاعده از انتخاب دوباره بوش شادمان میشود چونکه حمله امریکا به عراق راه آنها را به عراق باز کرد و از طرفی خشونت و ترور این گروه در نزد بعضی از مردم در جهان عرب به عنوان مقاومت در مقابل اشغالگران جلوه میکند.
ول
پنجاه درصد مردم امریکا بوش و سیاست او را یک بدبختی برای امریکا میدانند. و برای دیگرانی که در خارج از امریکا از سیاست نابخردانه بوش رنج میبرند ، سیاستهای بوش برای آنها یک بدبختی بزرگ میباشد.

از زمان جنگ ویتنام تا کنون این اولین بار است که سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نقش بزرگی را ایفا میکند.
به همین خاطر بایستی که تمامی خلقهائی که تحت تاثیر سیاست های خارجی امریکا بعد از انتخابات قرار میگیرند به صورت سمبولیک هم که شده بتواندد در انتخاب ریاست جمهوری امریکا شرکت کنند.
هر چند که این انتخاب منطقی، ولی غیر قابل اجرا و عجیب جلوه میکند.
در 2 نوامبر بطور سمبولیک در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شرکت کنیم و اخطارنامه خود را به آن گروه از مغروران امریکائی بدهیم که به "غیر خودهی ها" به دیده بدبینی مینگرند .این یک نوع مقاومت سمبولیک میباشد در مقابل قدرتی که پیش داوری ذهنی ، ادعاها و باورهای مذهبی در مقابل دیگر خلقها دارد و ادعای رهبری جهان را میکند.
مقاله طاهر بن جلون به انگلیسی
"Let´s all vote November 2"

ترجمه مقاله طاهر بن جلون به فارسی

نظر آقای ابطحی در مورد اینترنت بعد از استعفا:حتما از اين پس در اينترنت بيشتر خواهم بود. شما كه مي‌دانيد اينترنت از دوست بد و زغال خوب اعتياد آورتر است! وقت هم كه بيشتر داشته باشي، بيشتر معتاد خواهي بود.»

Wednesday, October 6

اندر باب فوتبال ایران و آلمان

دیروز دوست فرانسوی فوتبال دوستم را در مترو دیدم رو به من کرد و گفت آخر هفته مسابقه فوتبال تیم ملی ایران و آلمان در تهران میباشد و 100.000 هزار تماشاجی هم این مسابقه فوتبال رو در استادیوم خواهند دید. گفتم : بله مردهای فوتبال دوست اجازه دیدن این فوتبال را از نزدیک دارند. گفت که جدی میگویی زنها حق دیدن فوتبال در استادیوم را ندارند؟ گفتم نه اجازه ندارند!!!. تعجب کرده بود.من هم کمی تعجب کردم از بی خبری او از این موضوع.
امروز دوباره مرا دیده و پرسید که در مورد تماشای فوتبال زنان در استادیوم شوخی کردم یا جدی. یک مقاله اینترنتی را که در مورد این فوتبال نوشته بود که 100.000 مرد و 10 زن فوتبال ایران و آلمان را در تهران تماشا خواهند کرد نشانش دادم. البته این 10 زن هم خبرنگار و خانواده های رسمی سیاسی، دیبلماتیک المانی هستند. که با دیدن بر و باچه فوتبالیستان اغوا نمیشوند!!!
یادم می آد یک وقتی یک خانم آلمانی میگفت : جرا به خاطر چشم هیزی شما آفایون زنها بایستی مجازات بشن و حجاب به سر کنند. شما مردها باید خودتون رو کنترل کنید که اغوا نشید.

قرار است که این مسابقه از شبکه 2 تلوزیون آلمان در ساعت 15:15 مستقیم پخش بشود.
Das Spiel wird am Samstag ab 15:15 Uhr auf ZDF übertragen.
SA. 9.10.04
تصاویر استقبال ایرانیان از تیم ملی المان 1 از ایسنا
تصاویر استقبال ایرانیان از تیم ملی المان 2 از ایسنا


Sunday, October 3

سبقت به سبک ایرانی



مجله اشپیگل نوشته که در ایران سالانه حدود 400.000 تصادف رانندگی اتفاق میافتد. وبیش از 20.000 نفر جان خود را در این تصادفات از دست میدهند. و با این حساب ایران رکود بیشترین تلفات در حادثه رانندگی را به خود اختصاص داده است!
در قسمتی از مقاله هم نوشته که حتی ماشینهای بزرگ تریلی و باربری هم ، با وجوداینکه میبنند که خودروی از جهت مقابل می آید ، بدون توجه به آن به سبقت خود ادامه میدهند!!.

عامل جاده‌اى فقط ۱۵ درصد حوادث را تشکيل مى‌دهد و ۱۵ درصد عوامل حوادث جاده‌اى مربوط به خودرو است. از۵۰ نوع خودرويى که در کشور وجود دارد، فقط چهار نوع مجهز به سيستم ايمنى ترمز است

این شعر مست و هشیار بروین اعتصامی هم جالبه