Friday, February 27

در جستجوی ریشه های تمدن
در کنکاش فکری خود مشغول بودم که زمان از جه زمانی شروع شد. به مقاله ای باعنوان ملا ها و فلزسازی "معدن کاوی مس"
در هفته نامه المانی دی سایت برخوردم که این مقاله را جالب و اموزنده دیدم. در اینجا برداشت و خلاصه ترجمه ای را از قسمتهائی از این مقاله نقل می کنم.
Mullahs und Metallurgen
در منطقه اریسمان کاوشگران میراث فرهنکی ایران به همراه باستانشاسان آلمانی به دنبال ریشه تمدن در مسوپاتامین
"Mesopotamien"
میگردند. تمدن قدیمی قبل از کشف خط و نوشتن .
مسوپو اتامین اصطلاحی است که به مناطقی در عراق بین فرات و تکریت و مصر و اناتولی ترکیه گفته میشود.
در منطقه اریسمان کوره های ذوب فلز مس کشف شده ، این کوره های ذوب فلز مس قدمت تاریخی 6000 سال قبل از میلاد مسیح دارند.

کنجگاوانه سوالات :
جگونه مردم انروز به این فکر افتادند که از خاک فلز کسب کنند؟ جطور موفق شدند که کوره های ذوب مس را تا 1083 که نقطه ذوب فلز مس است گرم نگاه دارند؟ بافت جنین جامعه ای جگونه میتوانسته باشد؟ و جه تاثیری به دست آوردن فلز بر روی جامعه آن زمان داشته است؟

هویت ایرانی به عنوان یک مسئله دیگر در این مقاله مطرح شده است. بعضی ها به هویت ایران قبل از اسلام اهمیتی نداده و تکیه جندانی به دوران ماقبل اسلامی ایران نمیکنند. و از طرفی محمد رضا، شاه سابق ایران هم به عمد تکیه بر دوران قبل از اسلام در ایران داشت . شاه سابق در سال 1350 یعنی هفت سال قبل از انقلاب 1357 جشن های پر طمطراق و پر خرج 2500 ساله را تدارک دید. او خود را به عنوان وارث هخامنشیان و کورش باز متولد شده دیگری میدانست و معرفی میکرد. یک ادعای مسخره ، یک تلاش سیاسی که جاپای خود را محکم کند و مانع از نفوذ و قدرت روحانیت که " هویت اسلامی" را دنبال میکرد، بشود. آن زمان هم جنگ ایدئولوژیک شاه بود و ملا ها ! دعوای "هویت ایرانی" "اسلام" "تاریخ باستانی " ایران و ملیت ایران". و در مرکز این سوالات بحث سر قدرت بود و اینکه که جه کسی قدرت را در دست داشته باشد روحانیت و یا شاه؟
شاه در این نبرد قدرت شکست خورد و مسئله جدال ایدولوژیکی سایه تاریکی بر روی ایران قبل از اسلام افکند.
در اوائل سالهای بعد از انقلاب آثار باستانی تمدن کهن ایران مورد تهدید قشری گرایان وافع شده بود که حتی بعضی از قشریون دو آتشه قصد داشتند نشانه های شاهی ، به اصطلاح طاغوتی! ، در تخت جمشید را هم ویران کنند.
نویسنده مقاله از مشکلات باستان شناسان در دوران بعد از انقلاب خبر میدهد.
برای کسانی که تجدید کاوشهای میراث فرهنگی را دنبال می کردند مارک و انگ « ضدانقلاب» و طاغوتی خوردن را میتوانست در پی داشته باشد.

یکی از مشکلات باستان شناسان هم این بوده که کشور های مستعمره گر از کاوشگرهایشان هم در مقاصد استعمارگری خود را جستجو میکردند و در فعالیت کاوشگران خارجی استین دراز استعماری پنهان میشده است و انقلاب 57 شعار استقلال و مخالفت با استعمار خارجی را میداد. پایان استثمار خارجی رو نوید میداد در همین رابطه با دید بی اعتمادی به کاوشگری و باستان شناسی و مسئله توریست نگریسته میشد.
بنابر این باستانشنا سی و حراثت از میزاثهای فرهنگی مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت.

جند سالی است که بعد از صحبتهای خاتمی در مورد گفتگوی تمدنها شرکت کشورهای خارجی در پروژه باستانشناسی امکان پذیر شده است
باستانشناسان ایرانی این زمانی به هویت ایرانی مسلمان هم تکیه میکند که ملغمه ای از اسلام و ایران میباشد و متذگر میشوند که هر دو شق این هویت نفی کننده یکدیگر نیستند. از طرفی این ارتباط با جهان خارج برای حکومت ارز خارجی میاورد و کاوشگران و باستانشناسان ایرانی هم ارتباط از دست داده خود را با دانش جهان خارج دوباره به دست می آورند و میتوانند دانش خود را به روز کنند.

کاوشگر آلمانی می گوید که بین " دیپلماسی" و" دانش" . بین " کار تخقیقاتی علمی و عملی" در منطقه و کشف " روح ایرانی" بر لایه نازک یخی قدم میزند
ایران یکی از نادر کشورهائی میباشد که به وفور گنجینه میراث فرهنگی را در خود نهفته است . گنجینه و کلید های معمای ظهور تمدن در مسوپوتامین را بایستی در کهن فرهنگ ایران جستجو کرد.
در اریسمان تولید مس به شکل صنعتی صورت میگرفته. کوره های ذوب فلز و محل زندگی و کار فلزکاران کشف شده که بیانگر تولید فلز مس و فلزکاری و تولید اسباب و لوازم الات مسی ،جواهرات مسی و شمش مسی میکند.
در 3000 سال قبل از میلاد مسیح و شمش های و تولیدات مسی توسط کاروانهای دوره گرد به عراق و مصر که به اصطلاح به «گهواره تمدن » معروف میباشند حمل میشده است.
فدرت خلق رویا
باستانشناس ایرانی صادق مالک در کلامی ساده بیان میکند: وقتی که من یک اسباب بازی کوچکی از قرون سابق پیدا میکنم . تلاش میکنم که تصور کنم که کودک و یا کودکان جگونه با این وسیله بازی میکرده اند. انتظارات انها جه بوده است. جه مشکلات و مسائلی و امیدهائی خانواده این بجه ها داشته اند. جگونه آدمی از این بجه ها نتیجه شده است. زمانی که من به یک جیز جنین مینگرم قدرت تصور مرا به دور دور میبرد. خیلی دور........
کامل این مقاله به المانی . فایل صوتی این مقاله هم به المانی به صورت ام پی تری فابل شنیدن و داون لود میباشد
اریسمان از سایت اداره میراث فرهنگی
اریسمان از صحفه اینترنتی انیستیتوی باستان شناسی المان به انگلیسی
به زبان المانی
تصویر از منطقه اریسمان
تصویر از کوره ذوب فلز مس در این منطقه

انتخابات به نوعی دیگر
انتخابات در هامبورگ به المانی
توی این هفته در هامبورگ 29 ماه فوریه انتخابات استانی انجام خواهد گرفت. انتخابات به صورت نامه ای و یا حضوری انجام میگیرد و در شب همان روز نتایج انتخابات معین میشود. در صحفه های تلویزیونی آمار و ارقام تعداد شرکت کنندگان و میزان آرا به احزاب سیاسی
مشخص میشود. با نمایندگان احزاب سیاسی که در انتحابات پیروز یا شکست خورده اند مصاحبه میشود. میزان آرا را در رابطه با انتخابات دوره های گذشته مقایسه میشود. بر طبق آمار معین و مشخص میشود که گریز رای دهندگان از یک حزب سیاسی به حزب دیگر سیاسی به چه شکلی بوده است.
امار ترکیب سنی و جنسیت افراد و همجنین امار انتخابات در حوزه های مختلف و آمارهای دیگر نمایش داده میشود
نه تحصنی میشود و نه روزنامه ای تعطیل میشود نه بر طبق حکم حکومتی این میشود و یا آن میشود. آمار بیش از صددرصدی هم مطرح نمیشود. از تحریم و بایکوت هم خبری نیست . تهدید و تطمیع هم به صورتی که در کشورهایی که تجربه دموکراتیکی را نداشته اند وجود ندارد. آمار شرکت کننده گان در انتخابات هم ربط زیادی به مشروعیت نظام ندارد. افتدار نظام از دموکراسی حاگم بر آن از "رشد و تولید" و قدرت اقتصادیش سر جشمه میکیرد. ساختارهای دموکراتیک و تفسیم قدرت و نه انحصار قدرت در این جامعه نهادینه شده است .

Sunday, February 22

بیداری ایرانیان از لوموند دیپلماتیک
بند بازی از مجله اشپیگل المانی ترجمه فارسی از کورش جعفر پور
جشن های بالماسکه کارناواال در شهرهای کاتولیک نشین المان و دیگر کشورها هم شروع شده است

محرم در ایران باز این جه شورش است که در خلق عالم است از ایسنا

تلویزیون برنامه ای در مورد نقاشی های پابلو پیکاسو را نشان میدهد . نقاشی زن گریان که در26 اگتبر 1937 نقاشی شده است
بیان درد فاجعه فاشیسم حاکم بر اروپا و سالهای جنگ در اسپانیا. عمیق بیان این درد در جند لایه این تصویر منقش جهره کریان زن
نقاشی زن گریان

با دوستی که خودش را برای امتحانات پایانی دانشگاهی آماده میکند مشغول فدم زدن هستم . بحث درسی در مورد زبان میکنه که وقتی ادمی صحبت میکند سه بخش گذ شته حال و آینده را جدا از هم در نظر میگیرد . علاوه بر این کلام به تنهائی یک بار
زمانی را در خود حمل میکنند . برای مثال خوردن یک عمل مد ت دار را بیان میکند و بلعیدن یک عمل سریع . همجنین جستجو کردن یک عمل و یک فعالیت مدت دار را بیان میکند و یافتن یک فاصله کوتاه را بیان میکند.خلاصه بحث در مورد بار زمان در یک کلمه بود. بعد گفت که زمان از جه وقتی برای ما معنا پیدا
میکنه و یا به عبارت دیگر شروع زمان چه موقع بوده است. در غرب زمان را با تولد مسیح و تاریخ مسیحی میسنجند و وفتی در مورد زمان صحبت میشه زمان را به صورت خطی میبینند خطی به صورت پیکان
که سمت جپ گذشته و در وسط زمان حال و سمت راست آینده . عده ای دیگر از ادمیان زمان را مدور و جرخشی میبینند.
بگذریم عصر یکشنبه دیگری هم به این بحث و قدم زدن گذشت

Friday, February 20

مشاهدات مردم ایران از روز انتخابات جمعه اول اسفند
آخرین گزارشها از انتخابات مجلس هفتم ایران
حکومت در ایران بدون پشتوانه مردمی ممکن نیست از تایمز مالی

Thursday, February 19

چرا در انتخابات مجلس هفتم شرکت نمی‌کنيم؟
بنشسته اند به انتظار بهار
نه به انتخاب انتصاب. آیا نسیم اول اسفند نوید بهار ازادی را می دهد؟
حالا که روزنامه یاس نو و شرق توقیف شده قراره وب لاگها به صورت مستقل اخبار انتخابات مجلس هفتم را از سراسر نقاط کشور منعکس کنند . اطلاعات بیشتر در وبلاگ بازیگر آماتور و حسین درخشان
شما هم میتوانید هم نظاره کر باشید و هم خبرنگار وب لاکی
******
افای ابطحی نوشته
آخر شب چهارشنبه چند تا
sms
دريافت کردم که نوشته بودند روزنامه هاي شرق وياس نو توقيف شده اند

شب انتخابات براي آنها که همه تبليغات را به کار گرفته اند تا پرشور ترين انتخابات تاريخي برگزار شود! اين کار که نشان از نوع نگاه جناح آنها به مسايل کشور است چقدر به انتخاب ليست آنان کمک مي کند؟ نگو ونپرس. يعني معناي آبادگري که وعده اش را مي دهند همين است؟
بعضي ها هم که هي ميگن اين از نتايج سحر است.
*****
به نقل از وبلاگ ابطحی

Tuesday, February 10


Age is a very high price to pay for maturity

Everyone has a photographic memory. some just don't have any film